Page 85 - Bilten 3 za 2021 godinu
P. 85

4. Olga Tokarčuk: IZGUBLJENA DUŠA / Beograd: Službeni glasnik, 2020.

               Preuzeto sa sajta:
               https://www.delfi.rs/knjige/164860_izgubljena_dusa_knjiga_delfi_knjizare.html

               Izgubljena duša je parabola o ubrzanom vremenu, ritmu s kojim ne umemo više da izađemo na
               kraj, nostalgija za univerzalnim vremenom u kom bismo svi uspeli da se pronađemo. Prikazuje
               savremenog čoveka koji je izgubio osećaj smisla života, kojem u trku svakodnevice preostaje
               malo  vremena  za  refleksiju,  za  postavljanje  sebi  fundamentalnih  pitanja  o  ispunjenosti  u
               životu.

               Metafora izgubljene duše je odavno prisutna u kulturi. Olga Tokarčuk, Jungova sledbenica,
               nadovezuje se na opis sindroma gubitka duše kod njegovih pacijenata, i na svoj način priču
               poetizuje. Ilustrovana u vintidž stilu, radnja treba da nas asocira na detinjstvo, na bezbednu,
               mitologizovanu prošlost, a u formi je bajke zato da bi doprla i do dece i do odraslih.



               5. Uri Kostak: STILIT / Beograd: Geopoetika izdavaštvo, 2020.

               Preuzeto sa sajta: https://www.geopoetika.com/book.php?id=4816

               U  malo  francusko  selo  posle  oluje  i  obrušavanja  statue  čuvenog  junaka  sa  visokog  stuba,
               dolazi  stranac  i  smešta  se  na  njegov  vrh  poput  drevnog  stilita.  Stranac  u  početku  izaziva
               podozrenje,  ali  kada  lokalni  čelnici  shvate  da  od  njegovog  prisustva  mogu  da  naprave
               turističku atrakciju, dozvoljavaju mu da se tamo zadrži. Posetilac je izvor znatiželje, a njegova
               neobična pojava postepeno se pretvara u medijski spektakl.
               Naizgled skriveni ali glavni motivi Stilita jesu užurbanost današnjeg sveta i naša fascinacija
               životima drugih. U njemu se govori o slobodi, poverenju i odgovornosti vlasti. Alegoričan,
               pronicljiv i prepun živopisnih likova, ovo je roman u kojem se može uživati na više nivoa:
               univerzalna priča koja čitaoce u isto vreme i zabavlja i tera na razmišljanje.

               „Koncizna, sjajna priča u čijem je središtu mali postupak jednog čoveka koji se pretvara u
               nešto ogromno, kao u mitskom romanu Baron na drvetu Itala Kalvina.”

                                                                                                                        Pep Molist, Faristol

               „Kratak roman koji od nas traži da stanemo i razmislimo kako jedan čovek može da pokrene
               čitav grad u društvu s previše pozadinskog šuma.”
                                                                                                                                         La Razon

               „Sažetak istorije i filozofije pod plaštom jedne bezazlene priče.”

                                                                                                         Magi Kamps, La Vanguardia
   80   81   82   83   84   85   86   87   88