Page 68 - Bilten broj 10 2021
P. 68

celine  koje  smo  nazvali  zahtevi:  po  mom  mišljenju,  jedinstvo  mase  je  rezultat  artikulacije
               zahteva. Ova artikulacija, međutim, ne korespondira sa stabilnom i pozitivnom konfiguracijom
               koja bi se mogla razumeti kao jedinstvena celina: sasvim suprotno, budući da je u prirodi svih
               zahteva da polažu pravo na određen utvrđeni poredak, ona stoji u specifičnom odnosu sa tim
               poretkom, nalazeći se istovremeno i u njemu i izvan njega. Pošto takav poredak ne može u
               potpunosti da apsorbuje zahtev, on se ne može konstituisati kao koherentan totalitet; međutim,
               zahtevu je neophodna neka vrsta totalizacije kako bi se mogao iskristalizovati u oblik koji se
               kao  takav  da  upisati  u  „sistem”.  Svi  ti  ambivalentni  i  kontradiktorni  pokreti  svode  se  na
               različite  oblike  artikulacije  između  logike  razlike  (difference)  i  logike  ekvivalencije
               (equivalence)…




                                                                                            Ernesto Laklau






               5. Česlav Miloš: ZAPISI NA SALVETI: odabrani eseji / Beograd: Laguna, 2018.

               Preuzeto sa sajta:
               https://www.laguna.rs/n4207_knjiga_zapisi_na_salveti_laguna.html




               Već  je  ogled  o  staljinističkom  sistemu  i  totalitarnoj  svesti Zarobljeni um potvrdio  Česlava
               Miloša kao mislioca koji je, po sopstvenim rečima, u esejima iznosio ono što nije mogao u
               poeziji.  Njegovi  pozni  eseji  objedinjeni  u  ovom  izdanju  pod  naslovom Zapisi na salveti,
               nastali u poslednjoj deceniji XX veka, po prvi put se objavljuju na srpskom jeziku.


               U izboru i prevodu Ljubice Rosić, ove eseje povezuje kritički odnos prema civilizaciji s kraja
               veka, prema njenoj površnosti i lažnim vrednostima, pružajući čitaocu jasno komponovanu i
               celovitu knjigu. Pored promišljanja nemoralnosti umetnosti, značaja poljske poezije, statusa
               savremenih emigranata, čiju je sudbinu i sam podelio, ovde nalazimo i Miloševe uspomene,
               portrete  prijatelja  i  poznanika  (Kami,  Brodski,  Kolakovski),  poznatih  pesnika  i  prozaista
               (Dostojevski, Ruževič, Šimborska, Gombrovič, Vitkjevič), pa i pisaca sa čijim se pogledima
               nije slagao (Larkin), pronalazeći u njihovom delu ono što najviše intrigira današnjeg čitaoca.


               Jedan od poslednjih u ovom izboru, esej „Sreća” predstavlja Miloševo zaveštanje o mirenju sa
               svetom.  Pesnik-mudrac,  koji  je  nadživeo  većinu  svojih  vršnjaka,  za  vreme  posete  rodnoj
               Litvaniji opet postaje dečak. „Gledao sam livadu. Naglo sam postao svestan da sam za vreme
               svojih dugogodišnjih lutanja uzalud tražio tu kompoziciju lišća i cveća, kakvu sam ovde našao,
               i da sam uvek sanjao o povratku. Ili, tačnije, razumeo sam to tek kad me je preplavio veliki
               talas osećanja, koji mogu da nazovem samo jednom rečju – sreća.”
   63   64   65   66   67   68   69   70   71