Page 68 - Bilten broj 4 za 2022 godinu
P. 68

догађаји и читав један богат ауторкин живот исписани у ритму мачјег предења,
            само је још једно признање посебности.

                    Јер има нечег у мачкама.




            7. Жозе Сарамаго: КАИН / Београд: Лагуна, 2021.

            Преузето са сајта:
            https://www.laguna.rs/n2640_knjiga_kain_laguna.html

                    „С  господом  богом  нема  шале”  гласи  једна  реченица  из  Каина,
            Сарамаговог  завршног  обрачуна  са  јудео-хришћанском  традицијом.  У  овом
            запрепашћујућем  књижевном  апокрифу  Бог  је  негативац,  анђели  су  лоши
            момци,  а  само  је  Каин,  божјом  вољом  убица  свог  брата  Авеља,  истински
            преобраћеник и сведок бројних божјих недела и осионости. Захваљујући моћи
            да  путује  кроз  време,  јер  је  осуђен  на  вечито  лутање,  Каин  прелази  „из
            протеклих  у  будуће  видове  садашњости”,  од  Првог  греха  до  Потопа,
            преиспитујући  тако  старозаветне  приче  о  постанку  света,  Содоми  и  Гомори,
            рушењу  Јерихона,  Аврамовом  жртвовању  свог  сина  Исака,  искушавању
            праведнога  Јова,  зидању  Вавилонске  куле,  крвавим  ратовима  племена
            Израиљевог за Обећану земљу...

                    Лишавајући се уобичајеног накита писмености, португалски нобеловац је
            својим  последњим  објављеним  романом  крунисао  једну  високу  књижевну
            грађевину, саздану од све самих парабола у чијем је језгру оспоравање праваца
            којима је човек кренуо и вредности које је изневерио – умногоме вођен руком
            свога творца.

                    „Ова прича нас једноставно носи, утолико више што варнице које искре
            из пишчеве радионице потврђују да смо у рукама непоновљивог мајстора.”

                                                                                          New York Times
                    „До  сад  невиђена  бласфемија  Старог  завета...  Поигравајући  се  у  свом
            стилу  са  правописним  нормама,  Сарамаго  у  овом  роману  непрестано  налази
            пукотине у логици библијског бога.”

                                                                                               New Yorker
   63   64   65   66   67   68   69   70