Page 72 - Bilten broj 12 za 2024 godinu
P. 72
Петер Хандке појавио се на позоришној сцени 1966. с контроверзном
драмом Псовање публике, коју је написао у двадесет другој години. Појавио се
наједанпут као неко ко поставља дијагнозу актуелном стању позоришта и
сецира очекивања публике о томе шта би требало да се игра у позоришту.
Хандке не само да се не држи аристотеловских правила традиционалног
позоришта, он руши чак и илузорни карактер модерних комада: гледаоцу се
разбија илузија да је уопште у позоришту.
Гледалац: или бива испсован од глумаца што је уопште и дошао на
представу; или је подвргнут некој другој „вербалној тортури”; или је пребачен
из позоришта напоље, на трг којим се крећу пролазници, дакле, напоље у
живот, јер напољу се дешавају ствари, а не у позоришту; или гледалац уистину
постаје сведок оставинских расправа и свађа у породици, баш како се то и
дешава у породици; или се на сцени гледа перформанс низања кухињских
ситуација представљених само као сигнално гестикулирање на сржном
простору живота укућана; или је премештен у кафану, у којој се одвијају
најживље, или најбесмисленије, или најбесрамније расправе о политици,
економији, миграцијама, патњама, љубавима...
У овом избору Хандкеових драма, који је сачинио Жарко Радаковић,
читалац ће сагледати на који начин радикални отклон од традиционалних
форми и изражено неповерење према илузионистичком позоришту, које
пасивизира публику, аутора нагоне на изналажење увек нових форми, што је
очито од његове прве, па све до последње драме Здењек Адамец (2020).
3. Марио Лигуори: VIA ACQUAROSSA: РОМАН О ЈЕДНОЈ УЛИЦИ /
Београд: Лагуна, 2023.
Преузето са сајта:
https://www.laguna.rs/n6055_knjiga_via_acquarossa_laguna.html
Смештена у близини чудесног Везува, надомак Помпеје, Улица Аквароса
је учитељица живота, микрокосмос у ком се људи грчевито боре за место под
сунцем. На њеној калдрми прожимају се нежност и насиље, еротизам и
патријархалне стеге, гостопримство и непријатељство према странцима,
правдољубивост и неправда. Ликови овог романа су претежно млади људи
занесени фаталним страстима, храном и фудбалом, историјом и природом,
љубављу и материјалним сатисфакцијама. Међутим, поред свих протагониста
који се отимају око лепоте, први и прави главни јунак романа Via Acquarossa
остаје управо ова улица са својим упечатљивим причама, интригама и
догодовштинама.