Page 65 - УСТАВНОПРАВНИ И ПОЛИТИЧКИ СИСТЕМ
P. 65

7. Ričard Klajn: CIGARETE SU UZVIŠENE / Beograd: B. Kukić; Čačak: Gradac K, 2019.




               U ovoj knjizi možete naći šta su o cigaretama i pušenju pisali filozofi, pevali pesnici, uzdisali
               ljubavnici...  Oda  cigareti  i  njenom  svetom  dimu  koji  nas  transcendira  u  drugo  vreme,  a
               ponekad i u drugi prostor lepo je oslikana u ovom delu. Kao što Klajn sam piše: „U ovoj knjizi
               se cigareti pridaje izvesno filozofsko dostojanstvo, koje se izvodi iz toga što se ona smatra
               nekakvim  simboličkim  oruđem,  i  što  joj  se  priznaju  pesnička  svojstva  svetog  ili  erotskog
               objekta, snabdevenog magijskim odlikama i činima zavođenja, i okruženog tabuima i dahom
               opasnosti  –  ona  je  mejdan  nedozvoljenog  uživanja,  put  do  transcendentnog  i  podstrek  na
               represiju.“





               8.  Gabrijel  Garsija  Markes:  NISAM  DOŠAO  DA  DRŽIM  GOVOR  /  Zrenjanin:  Sezam
               Book, 2019.


               Tekstovi koje je Gabrijel Garsija Markes objedinio u ovoj knjizi napisani su sa namerom da ih
               autor lično pročita u javnosti, pred publikom, a nastajali su praktično tokom celog njegovog
               života, od prvog, koji piše sa šesnaest godina, opraštajući se sa svojim starijim kolegama u
               Sipakiri 1944, sve do onoga koji čita pred Akademijom za jezik i vladarima Španije 2007.

               Već u prvim tekstovima jasno je uočljiv otpor mladog kolumbijskog pisca prema govorništvu.
               „Nisam došao da držim govor”, upozorava svoje kolege iz Liceja prvi put kad se popne na
               pozornicu, a istu tu rečenicu autor je izabrao i kao naslov ove knjige. U sledećem tekstu „Kako
               sam počeo da pišem“, koji je pročitao kao već uspešan autor Sto godina samoće, 1970. godine,
               još jednom obaveštava slušaoce o svom otporu prema tom žanru: „Postao sam pisac na isti
               način kao što sam se i  popeo na ovu scenu: silom”. U trećem pokušaju, prilikom primanja
               nagrade „Romulo Galjegos”, 1972, govori kako je pristao da uradi „dve stvari koje sam sebi
               obećao da nikad neću uraditi: da primim nagradu i da održim govor”.

               Deset  godina kasnije Gabrijel Garsija Markes primio je Nobelovu nagradu za književnost i
               našao se pred nezaobilaznim zadatkom da napiše najvažniji govor koji u svom životu može da
               napiše  jedan  pisac.  Rezultat  toga  je  maestralno  delo:  „Samoća  Latinske  Amerike”.  Od  tog
               trenutka ovaj je žanr zauzeo ključno mesto u njegovom životu čuvenog i cenjenog pisca, čije
               su prisustvo i reči bili traženi širom planete.
   60   61   62   63   64   65   66   67