Page 78 - Bilten broj 4 za 2025. godinu
P. 78

живот.  Кроз  Космикомике,  Калвино  позива  читатеље  да  размишљају  о  свом
            месту у универзуму, како физички, тако и метафизички, стварајући тако дело
            које је истовремено забавно и дубоко промишљено.



            7.  Девон  Прајс:  КАДА  ЛЕЊОСТ  НИЈЕ  ЛЕЊОСТ:  ОДБРАНА

            ИСЦРПЉЕНИХ,  ИЗРАБЉЕНИХ  И  ПРЕЗАПОСЛЕНИХ  /  Београд,
            Психополис 2024.

            Преузето са сајта:
            https://psihopolis.edu.rs/knjiga/24605/


                    Шта  лењост  заиста  јесте,  а  шта  лењост  није?  Да  ли  је  рад  заиста
            централни  део  нашег  идентитета?  Зашто  се  марљив  рад  награђује  а  и  сама
            потреба за одмором сматра срамотом? Шта је Лаж о лењости и зашто нас она

            подстиче да тежимо немогућим нивоима продуктивности и тера нас да радимо
            док  се  не  разболимо?  Зашто  се  реч  „лењ”  готово  увек  користи  са  призвуком
            моралне  осуде  и  прекора,  иако  морално  осудити  и  саму  реч  „лењост”  значи

            занемарити разлоге и осудити сваки мањи радни учинак или ангажман, сваку
            потребу за одмором и сл.  Да ли је оно што називамо „лењошћу” често снажан
            инстинкт за самоодржањем?


                    Аутор Девон Прајс, социјални психолог, у књизи се не бави безразложним
            нерадом и лењствовањем као начином живота већ је осмислио термин Лаж о
            лењости  под  којим  подразумева  уврежен  систем  уверења  да  је  марљив  рад

            морално супериоран у односу на одмарање, иако су одмор и предах нормалне
            људске потребе а не докази лењости. Kада људе етикетирамо као лење губимо
            из вида препреке и проблеме са којима се ти људи можда суочавају а које ми не

            видимо  и  не  препознајемо.  На  пример,  људи  могу  бити  мање  продуктивни
            уколико  су  депресивни  или  апатични,  тј.  болесни,  услед  лоше  организације
            посла,  ако  су  прокрастинатори,  уколико  раде  више  послова,  а  ми  их  често  и

            олако одбацујемо као „лење” док су они, у ствари, исцрпљени до својих крајњих
            граница.

                    Прајс тврди да се уморни и изнурени људи не боре са лењошћу него са

            опстанком  у  захтевној  радохоличарској  култури  која  људску  вредност
            поистовећује са количином радних сати, а брани основне људске потребе као
            што  је  потреба  за  одмором.  Аутор  се  бави  и  популарним  медијима  који

            промовишу став да наша постигнућа и продуктивност одређују нашу вредност,
            бави  се  изгарањем  на  послу  (бурноут),  нашом  сталном  доступношћу
            послодавцима што нам онемогућава слободно време, бави се зачараним кругом
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83