Page 63 - Bilten broj 1 2022
P. 63

3. Milutin Ž. Pavlov: PISAC U OGLEDALU MARSELA PRUSTA / Novi Sad: Prometej,
               2021.

               Preuzeto sa sajta:

               https://www.biblio.com/book/pisac-u-ogledalu-marsela-prusta-esej/d/1444577242




               “Sve je krenulo od trenutka jedne davne godine kada je u izlogu knjižare provincijalnog grada
               M. Z. Pavlov ugledao lepezasto postavljenu nisku od knjiga, pod jedinstvenim paradoksalnim
               naslovom  U  potrazi  za  izgubljenim  vremenom.  Od  tog  trenutka,  punih  pedeset  godina,  ta
               obuzetost Marselom Prustom kompulsivno će trajati, sa neutoljivom potrebom da zađe u taj
               zagonetni narativni prostor, u jezički otelotvoreni imaginarijum, da u njemu što duže ostane i
               da, novim raščitavanjem dela, iznutra destruiše narativne strukture i dekodira neke umetničke
               istine kako bi se bolje mogli sagledati određeni mehanizmi na kojima se drži ta duhovno i u
               jeziku raskošno izvedena katedralna tvorevina… I upravo zahvaljujući narativno-refleksivnim
               pristupom, sa jezičkim elementima poetizacije svoje bogate sintakse, M. Z. Pavlov uspeva da
               sa  puno  unutrašnje  energije  progovori  o  samom  Prustu,  o  umeću  Prusta…  Reč  je  ovde  o
               arheologiji  književnog  dela  koja  traga  za  (auto)poetičkim  određenjima,  čime  se  brani
               autentično  prisustvo  pisca,  jezička  svežina  stvorenog  i  punoća  doživljenog,  i  delo  čuva  od
               spolja  nametnutih  okivanja  što  vapi  za  slobodnijim  obelodanjenjem  sebe  kroz  nova
               raščitavanja. Delo lovi i iracionalne provale koje epistemologija, u njihovoj neuhvatljivosti,
               shematizmom  svog  jezika,  mimoilazi,  iako  bez  njih  nema  ponornih  mesta  u  delu,  posebno
               kada je reč o Prustovom delu U potrazi za izgubljenim vremenom. Po M. Z. Pavlovu, samo
               tako  se  može  osetiti  koliko  je  Prust  opijen  divotom  pisanja,  i  zašto  je  sam  kraj  takvog
               umetničkog pisanja izveden kao Nađeno vreme” (…)




                                                                                          Časlav Đorđevic







               4. Ružica Petrović: FILOZOFIJA UTEHE KSENIJE ATANASIJEVIĆ / Beograd: Pešić i
               sinovi, 2004.

               Preuzeto sa sajta:
               https://www.rts.rs/page/radio/sr/story/1466/radio-beograd-3/1390882/aleksandar-damjanovic-
               filozofija-utehe-ksenije-atanasijevic.html



               “Ova možda i najznačajnija srpska filozofkinja formirala je svoju filozofsku misao kroz ličnu,
               životnu borbu i pregalaštvo, kao i kroz brojna iskušenja, tantalovska i bolna, nametnuta jednoj
               umnoj ženi nerazumnim i šovinističkim pritiskom, kakav je za doba njenog života bio prilično
               rasprostranjen, ali svakako i neopravdan. Proživljavajući mnoge psihološke metamorfoze na
               svom  životnom  putu,  sva  ta  iskušenja  dobijala  su  i  praktično  značenje,  pretvarajući  se  u
               rezolutan životni stav. Otuda je u njenoj filozofiji u velikoj meri prisutna i psihologija i vice
               versa... Proživljavajući sopstveni život u skladu sa svojom filozofsko-psihološkom doktrinom,
               Ksenija  Atanasijević  je  izgradila  svoju  istinu,  u  izvesnoj  meri  refleksivnu  i  metafizičku
               odbrambenu psihoterapijsku veštinu. Nailazeći na niz neprilika, otpora, nerazumevanja, bolnih
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67