Page 57 - Bilten 9 2021
P. 57

jednog  od  najkrvavijih  vekova  u  ljudskoj  istoriji  –  XX  veka  –  kao  i  putopis  kroz  opustele
               gradove, stvarne i snevane.




               Trenutak  slobode:  hajligenberški  rukopis Jensa  Bjernebuea  postao  je  klasik  norveške
               književnosti  i  manifest  borbe  protiv  ponovnog  rađanja  fašizma  u  posleratnoj  Evropi.  Sam
               Bjernebue  je  bio  oštar  i  beskompromisan  kritičar  norveškog  društva  i  zapadne  civilizacije,
               uzrok većine nemira, kontroverzi i skandala na norveškoj kulturnoj sceni tokom dvadeset pet
               godina. Bio je jedini pisac u Norveškoj kome je knjiga sudski bila zabranjena. Zbog problema
               sa alkoholom i depresijom 1976. izvršio je samoubistvo u pedeset i šestoj godini života




               3. Jens Bjernebue: BARUTANA: ISTORIJA BESTIJALNOSTI 2 / Beograd: Dereta, 2019.

               Preuzeto sa sajta: https://dereta.rs/p/8093/Barutana


                                    Važno je istaći da su dve najvažnije ideje o slobodi


                                   koje je ljudski rod smislio, hrišćanstvo i socijalizam,

                                     neobično slične po tome što su se obe izvitoperile


                                        u nešto sasvim suprotno od onoga što jesu.




               Barutana je  drugi  deo  kultne  trilogije Istorija  bestijalnosti,  koja  predstavlja  jednu  od
               najoštrijih kritika savremenih političkih elita, kako istočnih diktatura, pre svega staljinizma,
               tako i zapadnih ’demokratskih’ sistema, koji su isto tako ogrezli u krvi. Bjernebue nastavlja
               gde je stao s prvim delom, Trenutak slobode (Dereta, 2017), sa beleženjem svojih „protokola”
               kojima  beskompromisno  i  surovo  definiše  ljudsku  prirodu,  patologiju  zapadnog  društvenog
               koncepta i teror tog društva nad pojedincem.


                  Sva  zbivanja  se  odigravaju  u  ograđenom  i  dobro  čuvanom  prostoru  u  čijem  središtu  se
               nalazi La poudrière. To je kula koja je nekada služila kao barutana, a sada je neka vrsta azila
               za bogate pacijente, uglavnom teške kriminalce sa ozbiljnim mentalnim poremećajima. Ovoga
               puta  ime  glavnog  junaka,  inače  domara  Barutane,  često  varira,  shodno  internacionalnom
               okruženju pacijenata: Ivan, Žan, Đovani, Johanan. Zajedno sa doktorima i pacijentima uzima
               LSD i hašiš i, baš kao i u prvom delu, kroz tu haotičnu vizuru marljivo beleži svoje životno
               delo: istoriju bestijalnosti ljudskog roda.
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62