Page 72 - Bilten broj 1 za 2023 godinu
P. 72

4. Сем Шепард: ШПИЈУН ИЗ ПРВОГ ЛИЦА / Београд: Геопоетика
            издаваштво, 2021.

            Преузето са сајта:
            https://www.geopoetika.com/o-knjizi/1764/spijun-iz-prvog-lica


                    Постхумно  објављена  мемоарска  фикција,  како  је  класификују  неки
            критичари,  Шпијун  из  првог  лица  ређа  слике  прошлости  и  садашњости  из
            живота  протагонисте  које  садрже  калеидоскопску  лепоту.  Приповедач  није
            супериоран  у  односу  на  читаоца;  и њему  су  неки  делови приповести  нејасни

            колико и другима, јер му је  визура врло специфична – она са ивице трајања,
            која га приморава да детаље свог живота види неким новим очима. Због тога, ту
            је  онај  Други,  његов  посматрач,  али  и  посматрани,  неко  ко  процењује  како
            физичко стање приповедача тако и његову веродостојност у причи. Проблем се
            јавља кад схватимо да поузданост њихових прича није и њихов форте. Секвенце
            из  породичног  живота,  успомене  са  снимања,  анегдоте  које  су  заостале  у
            понеком  кутку  свести,  у  телу  које  одбија  послушност,  грађа  су  од  које  је

            сачињено  ово  у  исто  време  трагично  и  комично  дело,  последњи  текст  Сема
            Шепарда.

                    Фигура усамљеног јахача који с узвисине посматра простор пред собом у
            намери  да  сагледа  властито  место  у  њему,  као  и  све  оно  што  би  могло  да
            представља  претњу,  јесте  вестерн  архетип  који  непогрешиво  уоквирује  лик  и
            дело  Сема  Шепарда…  Тешко  је  свести  такав  живот  на  неколико  пасуса,  на
            википедијско набрајање онога што је снимио и објавио, на Пулицерову награду

            и  номинацију  за  Оскара.  Једно  је  сигурно  –  временски  лук,  од  дана  када
            изгладнели  Стив  Роџерс  у  Њујорку  донира  своју  крв  да  би  могао  да  купи
            чизбургер, до дана када Сем Шепард диктира последње реченице Шпијуна из
            првог лица, опасује пуноћу, доследност властитом осећају за језик и стварност,
            уроњеност у истинску емоцију, ма како болна она била.

                                                                Ивана Ђурић Пауновић, из Поговора
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77