Page 73 - Bilten broj 1 za 2023 godinu
P. 73
5. Ајфер Тунч: СВЕТСКИ БОЛ / Београд: Геопоетика издаваштво, 2021.
Преузето са сајта:
https://www.geopoetika.com/o-knjizi/1733/svetski-bol
Пред нама је дело Ајфер Тунч, турске књижевнице без длаке на језику –
потресни роман настао у двадесет петој години њене списатељске каријере.
У једном рударском градићу обузетом златном грозницом, који са сваким
даном постаје све грамзивији, Муршит је принуђен да буде „глава” породице и
менаџер хотела који му је остао у наследство од оца, иако је он имао другачије
жеље. Истинско пријатељство проналази у Маденџију, коме је Муршитов хотел
уточиште у бегу од демона које је оставио у Истанбулу. Виђење света двојице
пријатеља доноси читаоцу сажетак недоличних страница из прошлости Турске.
Трагичне историјске догађаје прате ауторкини неустрашиви коментари које она
износи са уобичајеним недостатком сентименталности. У роману Светски бол,
чија је позадина саткана од друштвених трагедија и прича о колективном
безумљу, означена је јасна граница која раздваја људе одлучне да се обрачунају
са прошлошћу од остатка друштва у којем живе.
Светски бол је песница стиснута од речи.
6. Харуки Мураками: ПРВО ЛИЦЕ ЈЕДНИНЕ: ПРИЧЕ / Београд: Геопоетика
издаваштво, 2021.
Преузето са сајта:
https://www.geopoetika.com/o-knjizi/1744/prvo-lice-jednine
„Свет у којем живимо често се у тренутку окрене наглавачке ако само
променимо начин посматрања. Уколико се промени само начин на који пада
зрак сунца, сенка може постати светло и светло сенка. Позитивно постаје
негативно, а негативно позитивно. Не умем да оценим да ли је таква појава
једна од суштинских одлика онога како је свет устројен или је само оптичка
варка.”
Мураками опет пише у првом лицу једнине. У тематски потпуно
различитим причама читаоци ће препознати моделе и ликова и ситуација из
његових претходних романа и прича (уз носталгична и сетна присећања на
младалачке љубави и доживљаје, и неизбежне – бејзбол, Битлсе, џез,
Шумана...). За разлику од две есејистичке књиге у којима је писао о себи у
исповедном тону, овде су лични догађаји заогрнути фикцијом, с јасном