Page 73 - Bilten broj 1 za 2023 godinu
P. 73

5. Ајфер Тунч: СВЕТСКИ БОЛ / Београд: Геопоетика издаваштво, 2021.

            Преузето са сајта:
            https://www.geopoetika.com/o-knjizi/1733/svetski-bol

                    Пред нама је дело Ајфер Тунч, турске књижевнице без длаке на језику –

            потресни роман настао у двадесет петој години њене списатељске каријере.


                    У једном рударском градићу обузетом златном грозницом, који са сваким
            даном постаје све грамзивији, Муршит је принуђен да буде „глава” породице и
            менаџер хотела који му је остао у наследство од оца, иако је он имао другачије
            жеље. Истинско пријатељство проналази у Маденџију, коме је Муршитов хотел
            уточиште у бегу од демона које је оставио у Истанбулу. Виђење света двојице
            пријатеља доноси читаоцу сажетак недоличних страница из прошлости Турске.

            Трагичне историјске догађаје прате ауторкини неустрашиви коментари које она
            износи са уобичајеним недостатком сентименталности. У роману Светски бол,
            чија  је  позадина  саткана  од  друштвених  трагедија  и  прича  о  колективном
            безумљу, означена је јасна граница која раздваја људе одлучне да се обрачунају
            са прошлошћу од остатка друштва у којем живе.

                    Светски бол је песница стиснута од речи.




            6. Харуки Мураками: ПРВО ЛИЦЕ ЈЕДНИНЕ: ПРИЧЕ / Београд: Геопоетика
            издаваштво, 2021.


            Преузето са сајта:
            https://www.geopoetika.com/o-knjizi/1744/prvo-lice-jednine

                    „Свет  у  којем  живимо  често  се  у  тренутку  окрене  наглавачке  ако  само
            променимо  начин  посматрања.  Уколико  се  промени  само  начин  на  који  пада
            зрак  сунца,  сенка  може  постати  светло  и  светло  сенка.  Позитивно  постаје
            негативно,  а  негативно  позитивно.  Не  умем  да  оценим  да  ли  је  таква  појава

            једна од суштинских  одлика  онога  како  је  свет  устројен или  је  само оптичка
            варка.”

                    Мураками  опет  пише  у  првом  лицу  једнине.  У  тематски  потпуно
            различитим  причама  читаоци  ће  препознати  моделе  и  ликова  и  ситуација  из
            његових  претходних  романа  и  прича  (уз  носталгична  и  сетна  присећања  на
            младалачке  љубави  и  доживљаје,  и  неизбежне  –  бејзбол,  Битлсе,  џез,
            Шумана...).  За  разлику  од  две  есејистичке  књиге  у  којима  је  писао  о  себи  у

            исповедном  тону,  овде  су  лични  догађаји  заогрнути  фикцијом,  с  јасном
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78