Page 87 - Bilten broj 7
P. 87

9. Вигдис Јурт: НАСЛЕЂЕ / Београд: Штрик, 2022.

            Преузето са сајта:
            https://strik.rs/knjige/naslede/


                    Отац је умро и деца нису добила једнако наследство. Бергљут се ионако
            не  виђа  с  породицом  преко  двадесет  година,  а  Берг  је  љут  јер  није  добио
            викендицу  на  Валеру.  Астрид  и  Оса  су  привржене  мајци  и  оцу  колико  се  то
            само може бити и не чуди што су  у расподели прошле најбоље. Породица је
            угледна,  отац  је  био  угледан,  деца  се  баве  угледним  пословима.  Али  око
            наследства  се  свађају и најбољи, зар не? На први поглед све је нормално.
            Нормално.
                    Док Бергљут не схвати. Не изговори. Не затражи. Али не викедницу на
            Валеру,  не  део  куће,  ништа  од  тога,  не  материјално.  Бергљут  жели  да  сви
            једнако расподеле право наслеђе које је остало иза оца. Не, желети није права
            реч,  за  Бергљут  је  то  стање  животне  неопходности.  Ако  њена  мајка  урла  да
            Бергљут измишља, јер Бергљут је одувек измишљала, још откако јој је било пет
            година,  па  Бергљут  је  и  као  свој  позив  одабрала  драму:  она  једноставно
            измишља!, ако њена мајка урла и ћути јер зна. Ако сестра Оса презире Бергљут
            јер  јој  ништа  не  верује.  Ако  друга  сестра  Астрид,  боркиња  за  људска  права,
            верује  и  Бергљут  и  оцу,  и  сматра  да  је  претходница  опросту  заборав.  Ако  је
            само  Берг  на  њеној  страни  јер  је  нешто  видео.  Онда  очево  није  само
            Бергљутино наслеђе. Иако је у тој расподели она примила највећи део.

                    Роман  Наслеђе  био  је  најчитанији  у  Норвешкој  и  изазвао  је  највећи
            скландал. Вигдис Јурт пише као да речи долазе право из срца које крвави, њен
            стил је миран, па задихан, репетативан, па оштар као најпрецизнија унутрашња
            бол. Зато  што  тако  пише о  мраку  усред  ког нико  не  жели  или  нема  снаге  да
            упали  светло,  загрли,  осуди,  разуме,  потврди,  Вигдис  Јурт  је  свом  роману
            обезбедила статус модерног класика.

                    Наслеђе  је  највећа  скандинавска  књижевна  прича  у  протеклих  двадесет
            година, поред Кнаусгора, с чијим се делом често пореди. Као и Кнаусгор, Јурт
            пише против репресије, табуа, са жељом да се ствари назову правим именом.

                                                                                                 Њујоркер




            10.  Ведрана  Рудан:  ЉУБАВ  НА  ПОСЉЕДЊИ  ПОГЛЕД  /  Београд:  Лагуна,
            2022.

            Преузето са сајта:
            https://www.laguna.rs/n5325_knjiga_ljubav_na_posljednji_pogled_laguna.html

                    Насиље у браку је данас тема о којој се снимају филмови, серије, пише
            хиљаде књига. Жене свих боја и генерација одлучиле су испричати истину из
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91