Page 85 - Bilten broj 2 2021
P. 85

novac po sebi ne predstavlja vrednost”. Vrednost novcu je dao čovek, dobrovoljno, praveći od
               njega najvećeg boga.


               Smrt osećanja




               Analizira Lorenc kako je zahvaljujući profitabilnim odnosom prema okolini moderan čovek
               „tržišnu situaciju” preneo u emocije, napravio ekonomiju prijatnost - neprijatnost. Tako su se
               stvari  neizbežno  pomerile  u  pravcu  sve  manje  osetljivost  prema  onome  izaziva  prijatnost.
               („Napredak  gubitka  sposobnosti  za  doživljavanje  prijatnosti  velikim  delom  potiče  iz
               navikavanja na sve jače podsticaje”) Napominje i: „Rastuća netrpeljivost prema neprijatnosti
               dovodi do toga da ljudi gube sposobnost da tegoban rad ulažu u poduhvate koji tek dugoročno
               obećavaju  prijatnost”.  Potreba  za  trenutnim  zadovoljenjem,  ističe,  zapravo  radi  protiv
               zadovoljenja jer pravo zadovoljenje se postiže tek ako je čovek sebe uložio u nešto. Primećuje
               da  je  kod  mladih  sve  rasprostranjenija  zabluda  da  je  ljubav  samo  izvor  zadovoljstva.
               Savlađivanje prepreka, piše Lorenc, i za razvoj i za zadovoljstvo. Ali, „prepreko moraju biti
               prirodne na neki način pravične. (...) Savladavanje namerno izazvanih otežavanja života (kao
               što su socijalne razlike, nepravda...) ne pruža zadovoljenje, naprotiv”.




               Genetsko propadanje



               Posvećuje pažnju nastanku i očuvanju socijalnih ponašanja koja donose korist zajednici ali ne i
               pojedincu, ili mu čak nanose štetu. „Čavke su razvile odbrambenu reakciju zbog koje se svaka
               jedinka sa izvanrednom hrabrošću angažuje za odbranu suvrsnika kojeg je uhvatila neka zver”.
               Čovek, međutim, sve više gubi čak i percipiranje pojma društvenog dobra. „Društvo sve više
               prožimaju  „asocijalni  elementi”  koji  parazitski  žive  od  socijalnih  ponašanja  još  normalnih
               članova socijalne zajedniceˮ. Lorenc smatra da čovek ima urođena saosećanja, pravičnost...
               koja su u međuvremenu „teško stradala”. Govori o „patološkim ekstremima formiranja javnog
               mnjenja” koja postaju mejnstrim.

               „Današnji nakazni oblik liberalne demokratije nalazi se na kulminacijskoj tačci”, napominje
               Lorenc. I ističe: „Među uslovima modernog civilizacijskog života na delu nije nijedan faktor
               koji  selekciju  vrši  ciljajući  na  dobrotu  i  pristojnost,  izuzimajući  urođeno  osećanje  za  ove
               vrednosti tamo gde je još postoji. U režimu privredne konkurencije zapadne kulture selektivnu
               prednost nedvosmisleno ima onaj koji te vrednosti negira”.

               Kapital  i  njegova  logika  vode  infantilizaciji,  jer  „Infantilan  čovek  je  nekreativan  a  društvo
               forsira i fabrikuje takve.” (...) „Nesumnjivo nam propadanjem genetski ukotvljenog socijalnog
               ponašanja preti apokalipsa, i to u jednom posebno groznom obliku”. Napominje da nada leži u
               detinjoj čistoti i naivnosti koja se kod odraslih ogleda u kreativnosti i citira Šilera: „Čovek je
               sasvim čovek samo tamo gde se igra”.
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90