Page 78 - Bilten broj 7 ya 2022 godinu
P. 78
6. Олдус Хаксли: ВЕЧНА ФИЛОЗОФИЈА = PHILOSOPHIA PERENNIS /
Београд: Metaphysica, 2020.
Преузето са сајта:
https://metaphysica.rs/knjiga/vecna-filozofija/
Нови поглед на свет, који се заснива на духовним учењима мистичке
филозофије истока и запада. Оно што се, као црвена нит, провлачи кроз сва
учења свих времена, јесте духовно јединство индивидуе и целине, човека и
Бога. Дело које нас инспирише.
Знање је функција бића. Кад постоји промена у бићу сазнаваоца, постоји
и одговарајућа промена у природи и квантуму знања. На пример, биће детета се
растом и образовањем мења у биће човека; међу резултатима те промене
присутна је и револуционарна промена у начину, квантитету и карактеру
сазнавања. Како јединка расте њено знање постаје концептуалније и
систематичније по облику, а њен чињенични, утилитарни садржај значајно се
повећава. Али противтежу тим добицима чини извесно опадање способности
непосредног схватања – што се испољава у отупљивању и губитку интуитивне
моћи. Обратите, такође, пажњу на промену коју научник може да произведе у
свом бићу механички, то јест употребом алатки. Опремљен спектроскопом и
телескопом од петнаест сантима, астроном, кад је у питању вид, постаје
надљудско створење, те, како бисмо и очекивали, знање које има то надљудско
створење врло је различито по квалитету и квантитету од знања које може
стећи научник што гледа у звезде немодификованим, обичним људским очима.
7. Угљеша Шајтинац: ВОК ОН! : МАНИФЕСТ РАЗДРАГАНОГ ПЕСИМИЗМА /
Кикинда; Сомбор: Партизанска књига; Сомборски књижевни фестивал, 2021.
Преузето са сајта:
https://www.b92.net/kultura/moj_ugao.php?nav_category=559&yyyy=2007&mm=0
9&nav_id=264573
У тематску основу романа Вок он положена је мозаично развијена
модерна прича о савременом сусрету и културолошко-историјском односу овог
дела Балкана и Европе. Односно, о искуству јунака-наратора који се из Европе,
односно Велике Британије, возом враћа у војвођанску равницу и банатски
завичај.
Околност да путује, односно прелази из једног простора у други, јунаку
овог фрагментарног романа без стриктно одређеног наративног седишта,