Page 107 - Bilten broj 10
P. 107
8. АНТИЧКИ И ВИЗАНТИЈСКИ РОМАН / Лозница: Карпос, 2021.
Преузето са сајта:
https://karposbooks.rs/shop/panelinion/anticki-i-vizantijski-roman-herbert-hunger-
hans-georg-bek-tomas-heg/?_rstr_nocache=rstr5376540d1614cafb
Који су били циљеви аутора како античких, тако и византијских романа?
Желели су да пруже узбуђење и забаву друштву које је остало без позоришта.
Блиска повезаност античких романа са позориштем огледа се и у честој
употреби termini technici, особито код Хелиодора, где се δρᾶμα или δραματικόν
користи да означи роман уопште. Византинци су настојали да у тој ствари не
заостају за својим античким узорима. Узећемо у разматрање узбудљиву фабулу,
употребу позоришних термина, као и запажено наслеђе нове атичке комедије.
Ови романи уистину јесу били писани ученим језиком и стога намењени
образованим читаоцима. Рукописна предаја потврђује да су они пронашли своју
публику. Текст веома омраженог Макремволита срећемо у преко 20 рукописа,
од којих 17 потиче из периода од XIII до XVI столећа... Наша запажања која ће
уследити настоје да побољшају разумевање византијских романа – увек уз
освртање на античке грчке романе – да појасне њихове вишеструке везе са
временом и миљеом у коме су настали, као и оно чему су уопштено тежили.
9. Miljenko Jergović: TROJICA ZA KARTAL: SARAJEVSKI MARLBORO
REMASTERED / Beograd: Booka, 2022.
Preuzeto sa sajta:
https://fraktura.hr/trojica-za-kartal.html
„Kako iznova napisati Sarajevski Marlboro, i je li to moguće, je li izvedivo i
racionalno da pisac to pokuša još jednom učiniti? Odgovori na ova pitanja trebali bi
biti negativni, no ako je pisac dovoljno hrabar i dovoljno drzak, dovoljno
imaginativan, onda će taj eksperiment pokušati uraditi, a sve to Miljenko Jergović
upravo je učinio novom zbirkom Trojica za Kartal, podnaslovljenom Sarajevski
Marlboro remastered.
Ove nove priče nisu ni lice ni naličje onih prethodnih, već su iznova
ispripovijedane sudbine drugih ljudi koji s onima iz prve knjige dijele nemogućnost
bježanja, užase i ljepote stradanja, besudbinstvo ukucano u genetski kod svakog
pojedinca iz toga još tada jednoga od posljednjih gradova u kojem su ravnopravno i
bez straha živjele tri vjere. Sarajevski Marlboro i Trojica za Kartal moguća su čitanja
tih sudbina, no ta čitanja, bez obzira na to čitali ove knjige u paru ili svaku
pojedinačno, pokazuju da je i danas kao i onomad pred nama autor snažne empatije
koji ulazi pod kožu svojim likovima i od njihovih želja, nadanja, strahova gradi
punokrvne osobnosti kojima vjerujemo i s kojima se možemo poistovjetiti, iako ne