Page 79 - Bilten broj 11 2021
P. 79

Zašto razmišljanje rastužuje, esej Džordža Stajnera, profesora komparativne književnosti na
               Oksfordu, govori o sjaju i bedi misli u deset kratkih poglavlja, ili „deset mogućih razloga za
               tugu”.  Polazeći  od  Šelingove  misli  da  svaku  misao  prožima  tuga,  Stajner  razmišlja  o
               razmišljanju tako što u svoje misli, pored tradicionalnih humanističkih znanja, uključuje i nova
               saznanja iz kosmologije i neurobiologije, i baca oporu svetlost na ono što svi mi neprestano
               radimo – mislimo.


               „Telesne  funkcije  i  mišljenje  su  zajedničko  svojstvo  pripadnika  vrste  koja  sebe  arogantno
               definiše kao homo  sapiens. Strogo uzev, svako ljudsko biće  – muškarac, žena, dete  –  jeste
               mislilac. To važi kako za nekog kretena tako i za Njutna, kako za nemuštog morona tako i za
               Platona. Začetničke, inventivne misli, misli koje poboljšavaju život, mogu se pojaviti uvek i na
               svakom  mestu,  mogu  pasti  na  pamet  neobrazovanim,  tupavim  pa  čak  i  mentalno
               hendikepiranim osobama. Ove misli se gube zato što nisu artikulisane ili na njih nisu obratili
               pažnju čak ni oni koji su ih mislili. Naše misli su kao majušne spore koje se razmnožavaju –
               spolja i iznutra – u milionskom broju. Samo maleni deo preživljava i donosi plod. Kulturu,
               'opšte  stremljenje'  ka  duhovnoj  pismenosti,  možemo  definisati  stepenom  do  kog  se
               prvorazredno mišljenje raširilo i utelotvorilo u opštim vrednostima i praksama, ili pak nije. Da
               li  su  kreativne  misli  prihvaćene  u  školama  i  doživele  opštedruštveno  priznanje?  Da  li  su
               doprele do unutrašnjeg uha, čak i kada je proces slušanja često tvrdoglavo spor i opterećen
               vulgarizacijom.  Da  li  se  autentično  mišljenje  i  njegovo  receptivno  vrednovanje  ometa,  čak
               sprečava putem političkog, dogmatskog i ideološkog poricanja koje ne misli?”
   74   75   76   77   78   79   80   81