Page 74 - Bilten broj 11 2021
P. 74

Adolf  Muschg  je  rođen  1934.  u  Zollikonu,  nadomak  Züricha,  i  do  penzionisanja  je  bio
               profesor  nemačkog  jezika  i  književnosti  na  Tehničkom  univerzitetu  u  Zürichu  (ETH),  a  u
               periodu od 2003. do 2006. i predsednik Akademije umetnosti u Berlinu. Napisao je veliki broj
               romana, među koje spadaju: „U zečjem letu”  („Im  Sommer des Hasen”, 1965), „Svetlost  i
               ključ”  („Das  Licht  und  der  Schhlüssel”,  1984),  „Crveni  vitez”  („Der  rote  Ritter”,  1993),
               „Suterova  sreća”  („Sutters  Glück”,  2004),  kao  i  više  zbirki  pripovedaka,  poput  „Ljubavnih
               priča”  („Liebesgeschichten”,  1972)  i  „Kada  je  sreća”  („Wenn  es  ein  Glück  ist”,  2008).
               Napisao je i biografiju Gotfrida Kelera (1977), i objavio više zbirki eseja i predavanja („Was
               ist europäisch”, 2010;  „Literatur als  Therapie?”, 1981, itd.). Za svoj književni  rad dobio  je
               gotovo  sve  najvažnije  nagrade  koje  se  dodeljuju  u  zemljama  nemačkog  govornog  područja
               (Hermann-Hesse-Preis,  Georg-Büchner-Preis  i  Grimmelshausen-Preis).  Spada  među
               nauglednije žive švajcarske pisce i važi za jednog od najcenjenijih današnjih germanofonih
               intelektualaca.


               „Mi smo danas zabrinuti svedoci zločina koji se čine u nameri da se iskorene zločini druge
               strane – jer su, razume se, istinski zločini uvek zločini druge strane. I ti zločini ne samo da
               naše  vlastite  opravdavaju,  već  apsolutno  zabranjuju  da  se  za  njih  koristi  isti  naziv.  Za
               suspendovanje  civilizovane  semantike  u  vlastitu  korist,  za  pravedno  falsifikovanje  vlastitog
               bilansa uvek postoje najnužniji razlozi. Ko je bio žrtva poput Jevreja, ko više nikada ne želi da
               bude žrtva, da nikada više sebe ne gleda kao žrtvu, jer je u slici žrtve bio primoran da sebe
               omalovažava, da sebe prezire, da sebe posmatra očima zlikovca koliko god to bilo mučno, u
               njegovu  perspektivu  se  uvlači  slepa  mrlja.  Kako  bi  takav  bio  inače  u  stanju  da  u  traženoj
               odmazdi  prepozna  žrtvu  na  drugoj  strani,  tj.  vlastitu  refleksiju?  Takav  sebi  zauvek  daje  za
               pravo, čak dužnost, da terorom naziva samo neprijateljske poteze, te da zahtev da neprijatelj
               ovako  ili  onako  iščezne  nazove  ni  manje  ni  više  nego  pravednim.  Da,  takvo  nešto  priliči
               Jevrejima  koji  su  pokazali  i  kojima  je  pokazano  da  nisu  tek  neki  običan  narod.  Šoa,
               civilizacijski krah, svoje preživele je u odnosu na sve što čine ili ne čine opremila stalnom
               opremom  privilegovane  pravde,  koja  se  više  ničim  ne  da  poništiti.  Nijednom  narodu  kao
               nemačkom ne priliči da ćuti o primeni takve pravde.”




                                                                                       Adolf Muschg,

                                                                                    „Trpeti znači vređati”




               3. Erling Sandmu: VREME I ISTORIJA: O poreklu savremene istoriografije i istorijskim
               pitanjima / Loznica: Karpos, 2019.

               Preuzeto    sa     sajta:   http://karposbooks.rs/shop/supplementa/vreme-istorija-o-poreklu-
               savremene-istoriografije-istorijskim-pitanjima-erling-
               sandmu/?_rstr_nocache=rstr828617beb2147da2


               Erling Sandmu, norveški istoričar, ispisuje genealogiju savremene istoriografije, daje pregled
               njenih  metoda  i  ciljeva,  počev  od  Herodota  i  Tukidida,  preko  Jevsevija  Kesarijskog  i
               Avgustina, renesansnih i prosvetiteljskih istoričara, pa sve do Leopolda Rankea, škole Anala i
               poststrukturalizma. Kako možemo znati nešto pouzdano o prošlosti? Da li je prošlost nešto što
               istoričar treba samo jednom za svagda da otkrije ili se ona neprestano otkriva, te je istorija
               otuda  promenjiva  i  nepostojana?  Kako  i  zašto  uopšte  pisati  i  istraživati  istoriju?  Da  li  se
               istoriografija, kako tvrdi Pol Ven, suštinski nije razvijala nakon antike (i dalje odgovara na isto
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79