Page 75 - Bilten broj 11 2021
P. 75

pitanje  „šta  se  zapravo  desilo?”),  i  da  li  se  najvažniji  pomak  u  savremenoj  istoriografiji
               ogledao u proglašavanju novih istorijskih događaja i u uočavanju dinamike u onom što se pre
               toga videlo kao mirovanje?

               Erling  Sandmu  postavlja  mnogo  pitanja,  ali  čitaoce,  srećom,  ne  ostavlja  bez  odgovora.  U
               inovativno  koncipiranoj  knjizi  (svako  poglavlje  uvodi  fotografija  s  opsežnim  komentarom),
               koja  se  naslanja  na  autorovo  suvereno  znanje  o  istoriji  ali  i  modernoj  teoriji,  otkriva  tajne
               istorijske nauke i uvodi u razumevanje istorijskih događaja i čitanje izvora, uz pomoć mnogih
               zanimljivih primera kao što su ogromna žaba i čudni četvoronožac iz švedskog putopisa po
               Kini  iz  17.  veka,  džinovska  morska  neman  u  Severnom  moru,  građenje  ex  nihilo
               „srednjovekovnih ruševina” u novovekovnoj Britaniji, muzikalni premijer Poljske… Iako se u
               knjizi spominju brojna imena, od kojih su neka poznata samo stručnjacima, razne istorijske
               škole i teorijski pravci, Vreme i istorija nije pojmljiva i namenjena samo istoričarima, nego
               svakom  ko  ima  interesovanje  za  ljude  i  njihovo  suočavanje  sa  istorijom,  bilo  da  je  ona
               politička, verska, kulturna, ekonomska itd.

               „Da li je magija bila stvarna? Da li su postojale veštice? Ljudi su verovali u magiju, a tu veru
               srećemo i kod elite i kod pučanstva, na optuženičkoj klupi i kod sudija, sveštenika i suseda –
               kod skoro svih, mnogo duže nego što na to ukazuju sudski zapisnici. Tako je, primera radi, u
               Norveškoj bilo prijava za veštičarenje i do duboko u 19. vek, a amajlije su se podmetale u
               podnožje crkava i ugrađivale u zidove još dugo potom. I dalje postoje krugovi koji se bave
               magijom, a čiji pripadnici sami sebe nazivaju vešticama i magovima, ali oni znaju da vlasti
               više ne dele njihova uverenja, svesni su da postoje mimo dominantne kulture i politike.

               Naime, magija je nestala. Oko 1700. godine njeno postojanje je prestalo da se smatra istinitim.
               Uzrok tome je nestanak preduslova za veru u magiju: nekadašnju predstavu da su sve stvari
               dublje povezane, da se svet sastoji od analogija, kako je u 'Rečima i stvarima' iznosio Fuko,
               skrivenih veza i nevidljivih sila, skrajnula je slika sveta koju bismo nazvali naučnom. Svet je
               postepeno  uređen  kroz  razvrstavanje,  klasifikaciju  i  sistematizaciju.  Izmenilo  se  čak  i
               fundamentalno  shvatanje šta utiče na šta i  pojavio se jedan novi  svet,  sazdan od materije i
               fizičkih zakona, a ne spleta prikrivenih sila, nematerijalnih bića i animiranih predmeta. Magija
               je  postojala  u  unutrašnjoj  povezanosti  svih  elemenata  tvorevine,  a  sa  nestankom  te
               povezanosti,  nestala  je  i  magija.  Došlo  je  do  promene  načina  na  koji  saznajemo,  na  koji
               razmišljamo  o  svetu,  a  tako  i  do  jednog  preobražaja  dalekosežnijeg  od  puke  akumulacije
               znanja.


               Prošlost nije nesavršena verzija sadašnjosti, već širok raspon svetova i kultura čije su norme i
               istine drugačije od današnjih. Nekad se verovalo u drugačije istine od naših, ali se to ne može
               svesti  na  prostu  tvrdnju  da  se  nekad  grešilo.  Takva  tvrdnja  ne  olakšava,  već  otežava
               razumevanje prošlosti. […] Moramo se uživeti u istine minulih vremena kako bismo razumeli
               i te ljude i opštu istoriju pojma istinitog.”




               4. Jens E. Kelsen: ŠTA JE RETORIKA? / Loznica: Karpos, 2019.

               Preuzeto sa sajta:
               http://karposbooks.rs/shop/minerva/sta-je-retorika/?_rstr_nocache=rstr248617bef04a54ef



               „Nismo izgubili usmenu reč, daleko od toga. Ali u naše vreme, utičemo jedni na druge i putem
               tekstova,  slika  i  muzike,  radijskih  i  televizijskih  emisija,  video-klipova  na  YouTube-u,
               tekstualnih poruka, filmova i kompjuterskih igara, tvitova i statusa na fejsbuku. Retorika više
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80