Page 76 - Bilten broj 11 2021
P. 76

ne  obuhvata  isključivo  usmenu  reč.  Retorika  je  delovanje  putem  komunikacije  i  stoga  nije
               vezana za jedan određeni oblik izražavanja, kao što je govor ili pismo. Ako slikama možemo
               da postignemo isto što i rečima, nevažno je da li ćemo koristiti jedno ili drugo.”




                                                                                            Jens E. Kelsen




               Retorikom  se  svi  bavimo.  Ona  ne  predstavlja  ni  manipulaciju,  ni  kitnjasto  izražavanje,  niti
               prenošenje  značenja,  iako  sve  to  može  da  se  koristi  retorički.  Retorika  je  delovanje  putem
               jezika i komunikacije. Ona navodi druge ljude da osećaju, razmišljaju i deluju na određene
               načine. Ne prođe ni dan a da ne pokušate da utičete na druge ljude ili oni na vas, te, prema
               tome,  ni  jedan  dan  ne  prođe  bez  retorike.  U  knjizi  Šta  je  retorika?  Jens  Kelsen,  profesor
               retorike u Norveškoj, objašnjava šta je retorika i zašto retorički uvidi i sposobnosti nisu samo
               ključna odlika čoveka, već i društva.




               5. Kristine Amandu: ŠTA JE ANTIKA? / Loznica: Karpos, 2019.

               Preuzeto sa sajta:
               http://karposbooks.rs/shop/novo/sta-je-antika/?_rstr_nocache=rstr733617befd8e385e




               „Antika je doba mnogoboštva, neprekidnih, krvavih sukoba, staleških podela, robovlasništva,
               prostačkog  humora,  ostavljanja  novorođenčadi  u  divljini  da  umru,  gatanja  po  životinjskim
               iznutricama, ubijanja radi razonode u arenama, bučnih narodnih skupština i despotskih vladara
               –  i  kako  je  onda  takva  antika  postala  nedostižan  cilj  uzvišene  lepote  i  sklada?  Ponovo  se
               moramo vratiti Šlegelovom iskazu da u antici svako pronalazi ono što traži, a ponajpre samog
               sebe. Antika je, kao idealizovana celina i uzvišeno izvorište evropske kulture, stvorena u 18.
               veku,  i  to  kao  ogledalo  koje  ulepšava.  Antika  se  nije  izučavala  kao  nešto  što  je  strano  ili
               drugačije, već kao sve ono što su ljudi želeli, ili što je trebalo, da sami budu. …


               Položaj  antike  kao  kolevke  Zapada  povezan  je  i  sa  narativima  o  antičkom  poreklu  razlike
               između  Zapada  i  'drugih'.  Možemo  li  reći  da  su  evropska  arogancija,  vera  u  superiornost
               Zapada i nepremostivi jaz između Zapada i ostalih zaista nastali u 5. veku pre Hrista i da ih je
               formulisao istoričar Herodot? Kako bilo, stoji da je Herodot tumačen i korišćen na taj način.
               Filozofi prosvetiteljstva u 18. veku, kao i njihovi sledbenici poput Hegela, često su određivali
               Trojanski  rat  i  Persijske  ratove  kao  kamenove  međaše  u  neprekinutoj  borbi  Evrope  protiv
               praiskonskog  azijskog  neprijatelja.  Antika  je  bila  mobilisana  u  cilju  održanja  hegemonije
               Zapada. U onoj meri u kojoj je ličio na antiku, Zapad se izdvajao u odnosu na druge.”




                                                                                           Kristine Amadu




               Šta je antika? ne izlaže samo kakva je antika bila, nego i kako je postala ono što danas nama
               predstavlja.  Autorka  nam  kazuje  čudesnu  priču  o  tome  kako  su  se  različiti  elementi  antike
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81