Page 78 - Bilten broj 11 2021
P. 78

7. Kalam Toubin: FRENSIS BEJKON: Umeće gledanja / Loznica: Karpos, 2019.

               Preuzeto sa sajta:
               https://karposbooks.rs/shop/supplementa/frensis-
               bejkon/?_rstr_nocache=rstr598617bf28422f25



               „Semjuel Beket i Frensis Bejkon su dve ličnosti koje su se pojavile nekoliko godina nakon
               Drugog  svetskog  rata  a  čije  se  delo  na  različite  načine  bavilo  dramom  gubitka  i  očajanja;
               obojica su,  reklo  bi  se, prisustvo čoveka u svetu  videla kao nešto  čudno i  gotovo  komično
               besmisleno. Stoga nije slučajnost što je Beket potekao iz dablinske trgovačke klase, a Bejkon
               iz  ogromne  mase  protestanata  s  Juga.  Beket  je  rođen  sedam  godina  pre  Bejkona  koji  se,
               uzgred, i  nije nešto  posebno divio Beketu.  I Beket  i  Bejkon  su,  tokom perioda mladićstva,
               posmatrali kako moć njihove klase polako nestaje, živeli su u porodicama u kojima je svako
               bio potpuno načisto s tim da će se vlast okrenuti skroz naglavačke i da na izborima pobeđuju
               ljudi koji zavijaju kao vile smrtonoše u noći i da pobuna tih ljudi neće biti ugušena. Javljala se
               pomalo i griža savesti, osećaj da oni koji su ih okruživali nisu razumeli Irsku, da su njome
               rđavo upravljali i da su je zloupotrebili pa se sada suočavaju s posledicama. Ovo nije ništa
               manje verodostojno zbog činjenice da ni Beket ni Bejkon ništa od toga nisu spominjali tokom
               razgovora ili u intervjuima; ono što se tokom njihovog mladićstva dogodilo u Irskoj uticalo je
               na njih tako da su oni to jedva i pojmili, a upravo zbog toga taj uticaj je bio utoliko snažniji.



               Međutim, vredi zapaziti da su i jedan i drugi stvorili delo o bespomoćnosti i nasilju, samoći i
               usamljenosti, koje se čini da je impozantnije i trajnije od dela njihovih savremenika.”

                                                                                            Kalam Toubin







               8.  Džorž  Stajner:  ZAŠTO  RAZMIŠLJANJE  RASTUŽUJE:  Deset  (mogućih)  razloga  /
               Loznica: Karpos, 2019.

               Preuzeto sa sajta:
               http://karposbooks.rs/shop/novo/zasto-razmisljanje-
               rastuzuje/?_rstr_nocache=rstr463617bf323e6cf2



               Misaoni činovi su beznadežno rasipnički, individualni, ali retko originalni, neuračunljivi, ali i
               sputani u granicima jezika. Misao je sveprisutna  – možemo na trenutak prestati da dišemo,
               kaže  Džordž  Stajner,  ali  ne  i  da  mislimo.  Svi  misle,  kako  onaj  ko  osmišljava  složene
               geometrijske teoreme, tako i onaj ko ne ume da osmisli postavljanje pravouganih kocki na trgu
               nekog grada. Ali šta je sa onom mišlju koju smatramo najkvalitetnijom, kuda nas ona vodi?
               Obično nikuda, kaže Stajner. „Jedna nepodnošljiva činjenica i dalje ostaje: ma koliki bio ugled
               misli, njena koncentracija, sposobnost preskakanja preko provalije nepoznatog, ma koliki bio
               njen talenat za saopštavanje i simboličko predstavljanje, misao se ne približava razumevanju
               svojih primarnih predmeta. Mi nismo ni centimetar bliži proverljivom rešenju zagonetke naše
               egzistencije, njene prirode ili cilja, ako oni uopšte postoje, u ovom verovatno mnogostrukom
               univerzumu, mi nismo bliži odgovoru na pitanje da li je smrt konačna ili ne, da li Bog postoji
               ili ne, nego što su to bili Parmenid ili Platon. Možda smo čak i dalje od njih.”
   73   74   75   76   77   78   79   80   81