Page 89 - УСТАВНОПРАВНИ И ПОЛИТИЧКИ СИСТЕМ
P. 89

књизи, која није кратак роман нити дуга прича – као што бонсаи није дрво – већ

            резиме романа или прецизније, роман-бонсаи.
            „Потресна и нежна прича, од које се на крају крајева срце цепа, љубавна прича
            двоје  паметних  младих  у  Чилеу,  који  у  кревету  причају  о  важности  Пруста.
            Читалац је већ најежен после страшне реченице, на самом почетку: ’На крају
            она умире и он остаје сам, мада је, у ствари, он био сам и неколико година пре
            њене  смрти.’  Но,  само  читајући  до  краја,  могуће  је  ухватити  сабласни  дух

            приче.”

                                                                                                                                 Жуно Дијас




            6. Дмитриј Крук: НИКОЛА ТЕСЛА – БУЂЕЊЕ СИЛЕ, ИЗЛАЗ ИЗ
            МАТРИЦЕ / Београд: МНИЦ Никола Тесла: Музеј Николе Тесле, 2021.

            Преузето са сајта:
            http://www.dejanrakovicfund.org/prezentacije/2020_KRUK.pdf


            Кроз  књигу  провејава  ауторово  нескривено  незадовољство  историјском
            контроверзом да уз сва своја експерименатална окрића Тесла није својевремено
            награђен  (иако  више  пута  номинован,  једном  и  заједно  са  Едисоном)
            Нобеловом наградом за физику (или бар заслуженом деобом више њих), која
            додуше тада још није имала данашњи престижни научни и друштвени значај.

            Ипак  је  правда  донекле  задовољена  доделом  Едисонове  медаље  (највећег
            признања  Америчког  друштва  електроинжењера)  коју  је  Тесла  добио  1917,  и
            коначно  1943,  када  је  Врховни  суд  САД  првенство  патента  за  радио  пренос
            одузео Марконију  и доделио Тесли (додуше прекасно да се постхумно Тесли
            исплате  тантијеме  за  то  откриће,  као  и  да  се  Марконију  оспори  незаслужено
            подељена Нобелова награда за физику 1909; а колико Тесла није марио за новац
            сведочи и гест којим је крајем 19. века поцепао свој уговор о тантијемама са

            Вестингхаусом,  да би  га  у  једном  тренутку  шпекулантски  изазване берзанске
            кризе спасио банкротства и одржао заједничку победу у електроенергетици). На
            известан начин Крукова књига надопуњује Теслину аутобиографију Моји изуми
            из  1919,  која  нам  осветљава  и  Теслин  несвакидашњи  унутрашњи  живот  од
            раног  детињства  до  започињања  низа  креативних  визија  започетих  у

            легендарној зимској шетњи у Градском парку у Будимпешти 1882. (при крају
            скоро  једногодишњег  тешког  боловања),  које  су  га  потом  пратиле  кроз  цео
            живот  и  довеле  до  пријаве  више  стотина  патената  (од  електротехнике  до
            машинства). Та бројна креативна искуства су допринела Теслином убеђењу у
            сличност научних и уметничких идеја, да оне долазе из истог извора (гледиште
            слично Платоновом, а описано детаљније у Патанђалијевим Јога Сутрама као

            Ritambhara  Pragya,  највише  индивидуално  „стање  ума  које  доживљава  ствари
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94